• Caiet de sarcini pentru realizarea unui magazin online - prezentare TeCOMM 2012

    Realizarea unui magazin online e un lucru mult mai complex decât pare. Chiar și în varianta simplistă în care cumperi un template mișto cu $200 și cineva îți instalează un Magento/Open Cart/Presta Shop/etc. o să ai mult de lucru și-o să te bați de multe probleme.

    Și de obicei toate problemele vin de la faptul că nu știi exact ce vrei să faci sau nu transmiți acest lucru clar firmei / persoanei care se ocupă de realizarea magazinului. Înainte să începi lucrul la magazin trebuie să aloci câteva zile pentru definirea clară a cerințelor.

    Citește mai departe →
  • Va invit la a doua editie TeCOMM - Cluj - 11/12 octombrie

    Un articol scurt sa va aduc aminte de TeCOMM - conferinta de eCommerce ce se desfasoara la Cluj-Napoca.

    Anul acesta TeCOMM promite sa fie mai mare si mai fain ca anul trecut. Daca activati in industrie, n-ar trebui sa ratati evenimentul. Sunt 34 de speakeri ce acopera multe teme interesante. In plus, discutiile din pauze sunt foarte interesante.

    Puneti mana pe mouse si inscrieti-va, nu mai este mult.

    PS: Eu o sa am o prezentare/workshop in a doua zi a conferintei. Voi vorbi despre caietul de sarcini pentru realizarea unui magazin online.

  • Cum adăugăm produsele în coșul de cumpărături?

    Recent, m-au contactat două magazine online pentru a le oferi consultanță. Fiecare aveau problemele lor, dar un lucru era comun: adăugarea produselor în coș se făcea prin ajax.

    Oameni buni, când vine vorba de coș și de adăugat produse în coș, nu încercați să reinventați roata. Măcar aici, în pasul acesta critic. Cel mai enervant lucru e să apăs butonul de adaugă în coș și să nu se întâmple nimic. Mai apăs o dată. Și încă o dată. Nimic, nici un feedback. În momentul ăsta, un utilizator obișnuit are mari șanse să părăsească magazinul. Dau un refresh la pagină și e așa cum mă așteptam: am 3 produse în coș, adăugate prin ajax.

    Nu e nimic greșit în a adăuga produsele în coș folosind ajax, dar e foarte greșit să nu oferi nici un feedback utilizatorului. În ultimul timp am văzut destul de multe magazine făcând asta. Unele oferă totuși un feedback, dar foarte subtil, undeva e afișat un mesaj care nu e observat aproape niciodată.

    Așadar, păstrați funcționalitatea clasică de adăugare în coș. Când se dă click pe buton, vizitatorul trebuie trimis chiar spre coșul de cumpărături. N-ai cum să greșești cu această abordare.

    Spor la conversii ;)

  • Cât costă un magazin online - prezentarea de la TopDay 2012

    Au trecut mai bine de 2 săptămâni de când s-a terminat conferința, dar niciodată nu e prea târziu.

    Am scris acum ceva timp un articol legat de tema asta. Așa că mi-a fost ușor să aleg atunci când Daniela de la TopDay mi-a trimis o listă cu posibile subiecte pentru prezentare.

    Am început prin a atrage atenția asupra mitului ce încă plutește prin piață - că poți să faci un magazin online cu bani puțini. Ok, poți, dar o să-l închizi în 6 luni.

    Apoi am continuat cu o analogie, pornind de la o întrebare ce e folosită deseori pe post de răspuns când întrebi o firmă de webdesign cât costă un site. Cât costă o mașina? Simplificat, rolul unei mașini e să te ducă din punctul A în punctul B. Însă contează foarte mult cum ajungi din punctul A în punctul B. Ce confort ai? Ai aer condiționat? Cât consumă mașina și în cât timp ajungi? Te simți în siguranță? Cât de des se strică mașina? Cât costă reparația? Ai un service de încredere? Toate aceste întrebări au oarecum o corespondență atunci când te hotărăști să deschizi un magazin online.

    Citește mai departe →
  • Conferință de eCommerce la Tg. Mureș - TopDay - 21 iunie 2012

    După Timișoara și Cluj, iată că există o conferință de eCommerce și la Târgu Mureș. Așadar, dacă vrei să aflii cum să pornești un magazin online și cum să vinzi mai mult dacă ai deja unul, pe 21 iunie 2012 ai ocazia să înveți multe lucruri.

    Voi fi și eu printre speakeri, alături de Ciprian Stăvar, Andrei Radu, Cristian Manafu, Liviu Taloi, Cristian Ignat, Mihai Secașiu și alții.

    Intrați rapid pe site și înscrieți-vă, nu mai este mult pâna atunci.

    Ne vedem la Tg. Mureș!

  • Alter ego

    Când am început acest blog nu aveam o direcție clară în care vroiam să-l duc. Am scris și lucruri personale și lucruri mai tehnice. Însă de ceva vreme încoace scriu în principal despre eCommerce. Așadar, am găsit o direcție pentru blogul ăsta.

    Doar că... parcă aș vrea să scriu și chestii personale și chestii tehnice :) Așa că am cumpărat un domeniu: jurnal-de-familie.ro. Prin 2009. Însă doar recent, de când s-a născut fiica mea - Ana - scriu scriem mai mult pe el. Scriu atât eu cât și soția. După cum sugerează numele domeniului, scriem despre chestii de familie, în special despre viața de părinte. Enjoy!

  • Câte produse văd vizitatorii tăi?

    Recent, am fost contactat de cineva pentru optimizarea conversiei. Când am primit acces la Google Analytics, stupoare... clientul folosea Google Analytics doar pentru a măsură traficul! Am setat rapid funnel-ul și-am cerut să seteze scriptul de eCommerce tracking, apoi am trecut la analiza site-ului și a statisticilor.

    Chiar dacă nu ai setat funnel-ul și eCommerce tracking, poți să afli destul de multe aplicând filtre pe Content->Site Content->All Pages. Magazinul avea o navigare greoaie și chiar dacă asta se vedea cu ochiul liber, am încercat să-i demonstrez clientului prezentându-i niște date concrete. I-am arătat câte de puține produse au fost adăugate în coșul de cumpărături, dar și mai important, i-am arătat cât de puține produse sunt vizualizate.

    Din totalul de pageviews, doar 10% erau vizualizări ale paginilor de produse. E un procent foarte mic. Acest procent ar trebui să fie cel puțin 30% și uitându-mă la alți clienți care au o conversie foarte bună, procentul urcă până la 50%.

  • Cât costă un magazin online?

    Cât costă o casă? Dar o maşină ? Răspunsul e acelaşi: depinde!

    Bun, ai ajuns să te întrebi cât costă un magazin, însă probabil ai sărit niște pași. Trebuie să revii cu picioarele pe pământ și să te întrebi: îmi permit să-mi fac un magazin online?

    Aşa cum vedem proprietari de maşini care n-au bani de cauciucuri de iarnă, proprietari de mașini scumpe ce nu au bani de casco,  aşa există şi proprietari de magazine online care n-au bani de... magazin online.

    Multă lume e atrasă de acest miraj al comerțului electronic şi cei mai mulţi se gândesc pe termen scurt. Ei văd magazinul ca pe un site aşa că ei întreabă de fapt: cât costă să lansez site-ul? Ah, trebuie şi promovare? Trebuie şi stocuri?

    Din toată afacerea, costurile magazinului (mă refer la partea software) sunt probabil cele mai mici. Restul costurilor (stocuri, marketing, angajați, chirie, etc) sunt cele care pot să omoare afacerea. Teoretic, magazinul este online, dar practic afacerea în sine este cât se poate de offline.

    Dar să revin la întrebarea din titlu. Simplificat, costurile unui magazin online pot varia de la câteva zeci de euro pe lună (în cazul platformelor eCommerce de tip SaaS) la câteva sute spre câteva mii de euro „one time fee” pentru implementări de Magento sau alte platforme similare. Spun simplificat pentru că lucrurile nu sunt niciodată așa simple. Însă ăsta va fi subiectul altui articol. Abonează-te prin RSS sau prin email (găsești formularul în coloana din dreapta, sus) pentru a știi când îl public.

  • A început Gala premiilor eCommerce 2012

    GPeC a ajuns la a 7-a ediție. Wow! În fiecare an, Andrei Radu a reușit să vină cu ceva nou. După ediția în forță de anul trecut, chiar mă întrebam, oare cu ce mai poate să vină nou? Ei bine, anul ăsta, gala începe cu o conferință, pe 8 și 9 mai. Dacă te gândești serios să ai o afacere în zona eCommerce, nu trebuie s-o ratezi. Iar dacă ai un magazin, vei câștiga foarte mult dacă-l înscrii în competiție.

    Eu voi fi prezent pe 9 mai în zona expo, cu Avanticart.

    PS: pentru conferință, poate mai prinzi una din invitațiile oferite de Liviu, Mugur sau Blogal Initiative.

  • Cum te poate ajuta Google Analytics în testarea pe Internet Explorer

    Ok, titlul poate e puțin exagerat, dar citiți în continuare.

    Majoritatea programatorilor își testează superficial codul. Iar când e vorba de dezvoltare web, problema se complică din cauza mulțimii de browsere existente. Ok, ok, se complică din cauza lui Internet Explorer :)

    Ideal, ar trebui sa existe niște teste automate (noi la Avanticart folosim Selenium pentru testarea magazinelor). Toate bune și frumoase, dar aceste teste nu prea pot detecta erori de design (sau cel puțin nu foarte ușor).

    Așa că am făcut 4 segmente in Google Analytics, pentru vizitatorii ce folosesc IE 6, 7, 8 și 9. Click pe link-uri pentru a importa segmentele in contul vostru. Folosind aceste segmente, am creat 4 alerte pentru cazul când rata de conversie scade sub un anumit procent.

    Nu uitați să bifați căsuța „Send me an email when this alert triggers”.

    Desigur, alertele astea nu trebuie să înlocuiască testarea efectivă, doar vă ajută să găsiți eventualele scăpări. Iar dacă aveți un magazin cu trafic mic s-ar putea să nu vă ajute foarte mult deoarece rata de conversie variază. În cazul ăsta ați putea să încercați să măriți perioada la o săptămână și să folosiți numărul de tranzacții pe post de condiție (în locul ratei de conversie).